Enhjulings modeller

Enhjulingssporten har utvecklats enormt de senaste 25 åren och idag finns det många olika sorters enhjulingar för olika typer av cykling i olika miljöer. Enhjulingscyklingen delas huvudsakligen in i ett tiotal discipliner! Ta dig ned för berg och branta backar med en muni-enhjuling, grinda på trappräcken som en skateboardåkare med en street-enhjuling eller korsa hela kontinenter med snabba växlade 36″-enhjulingar. Både i Sverige och internationellet genomförs varje år tävlingar som omfattar alla tänkbara grenar inom enhjulingssporten. Enhjulingen har sedan länge lämnat cirkustälten.


Nybörjarcykel

Den perfekta enhjulingen att börja med. Den är hållbar och slitstarkt och precis som namnet antyder så är den här enhjulingen avsedda att lära sig på. Nybörjarcykeln är inte är lämpad för aggressiv användning, så när du blir duktigare kan det vara en god idé att byta enhjuling. 


Freestyle

Freestylecykling är ett brett begrepp som egentligen omfattar all typ av trickcykling på plan mark. Hjulstorleken är oftast 20” och man använder en hög ram och sadelstolpe. Internationellt tävlar man i freestyle och cyklar då individuellt, i par eller i grupp och genomför som en uppvisning liknande konståkning på enhjulingen där man mixar rörelse, tricks och show till musik. Freestylecykeln är mycket hållbar och passar för de flesta tricks och tävlingar och är även att föredra vid enhjulingshockey och basket. En perfekt allroundcykel för både inomhus och utomhus.



Road

Road-enhjulingar, eller landsvägscyklar, skiljer sig märkbart från övriga cyklar tack vare sina stora hjul på 29” eller 36”. Enhjulingarna används för att cykla längre sträckor då man med de stora hjulen och korta vevarmarna får mycket högre fart. En van cyklist kan utan problem komma upp i 20-30 km/h. Växlade enhjulingar som blir allt vanligare på marknaden tillåter ännu högre farter. Intresset för road-cykling har ökat de senaste 5 åren. Främsta orsaken är att allt fler använder dem som träningsredskap och transportmedel.  (Vi rekommenderar inte road-enhjulingen för nybörjare då de generellt är svårare att hantera i början.)




MUni – mountain unicycling, terrängcykling, offroad

Muni står för Mountain Unicycling och är ett samlingsbegrepp som innefattar grenarna; terrängcykling, downhill, north shore, uphill och cross country. Det som särskiljer Muni från annan enhjulingscykling är att man kör offroad och det är egentligen kort sagt enhjulingsvärldens motsvarighet till mountain biking. Cyklarna är utrustade med ett brett, grovt mönstrat däck och kraftig fälg för att klara terräng, backar och skog. Hjulen har en storlek på 24” 26” eller 29” och cyklarna är ofta utrustade med broms. Muni är inte för nybörjare, men den som behärskar enhjulingscykling hittar många nya utmaningar inom denna disciplin!  




Trial

Trial-cyklingen är idag den största grenen i de svenska mästerskapen. Likt trials inom tvåhjulscyklingen ska man här på samma sätt ta sig över hinder, cykla på räcken, hoppar över och på stenar/lastpallar/murar etc, droppa ner för och hoppa upp på höga hinder. Hindren kan alltså både vara ”naturliga” i naturen eller i städer, eller uppbyggda av vanligtvis pallar. I trials tar du dig fram genom att hoppa och cykla utan att gå av cykeln. Trial-cyklingen slog igenom på 2000-talet och är den gren som i försa hand attraherar ungdomar. Orsaken till det stora genombrottet var filmen "Universe Video" som introducerade nya möjligheter inom sporten och inspirerade till att cykla och hoppa på nya sätt i helt nya miljöer. Till Trials använder man en otroligt hållbar 19”-enhjuling utrustad med ett kraftigt däck som liknar det på Muni-cykeln. Viktigt är en låg sadel som gör dig rörlig och ett brett däck som ger bra studs och stabilitet. 




Street

Från Trials har sedan de mer trickbaserade disciplinerna street och flatland vuxit fram. Skillnaden på cyklarna är inte så stora och man kör oftast Trial, Street och Flatland med samma cykel. Vid Street-cykling gör du tricks på enhjulingen utifrån hinder som trappor, bänkar, pallar och räcken etc. som du hoppar på och från. Grenen är inspirerad av skateboard & BMX och man ser tydligt många likheter mellan de tre. Street är en väldigt kreativ disciplin som hela tiden utvecklas och förändras i takt med att man upptäcker nya sätt att använda enhjulingen i stadsmiljö. Under tävling används vanligtvis en skatepark och flera domare bedömer och ger poäng efter hur bra men genomför sitt program. 




Flatland

Vid Flatland-cykling gör du tricks på enhjulingen på en helt plan yta. Du utför alla möjliga och omöjliga trickkombinationer som att rullar på vevarmarna, snurrar benen runt cykeln, snurrar cykeln etc. Under tävling bedöms ett program av flera domare, precis som inom Street. Cyklingen påminner lite om Freestyle fast med en trials-enhjuling.  




Race

Race-enhjulingar är till för sprinttävlingar där man ska cykla så snabbt som möjligt. Cyklarna ska helst vara extremt lätta med jättekorta vevarmar och jättesmala däck. Spurtloppen, dvs. tävlingarna, har sträckor på 100 m, 400 m, 800 m, 1500 m och stafettlopp på 4x400 m. Hjulstorleken är 24” eller i vissa fall 29”.




UW (Ultimate Wheel)

UW-hjulet är som en enhjuling utan ram och sadel. Man står alltså upp och cyklar på enbart ett hjul. Den är svår att cykla på men väldigt populär på uppvisningar! 





Impossible Wheel

Det här är en cykel utan ram, sadel och pedaler. Istället är den utrustad med plattor som man står på och hjulet rullar fritt. Man tar alltså fart, hoppar på och glider! Impossible Wheel kan man tycka passar väldigt bra då det är väldigt svårt att lära sig bemästra. 

Giraff

En jättehög enhjuling med kedja som många känner igen från cirkusvärlden. Cykeln är egentligen inte alls svårare att cykla på än en vanlig, så fort du övervunnit rädslan av att sitta högt upp. Giraffen är dock inte lämplig som nybörjarcykel.